De inzet van doe-het-zelvers kan het tempo van woningisolatie versnellen. Met financiële ondersteuning geven gemeenten hun inwoners uit de NIP-doelgroep net dat laatste zetje om zelf aan de slag te gaan. De gemeente Molenlanden doet dit met de doe-het-zelf-kadokaartenactie van Groupcard en Regionaal Energieloket.
Inwoners vragen de doe-het-zelf-kadokaart aan via het online platform van Groupcard, dat in meer dan 100 gemeenten wordt ingezet voor vergelijkbare acties. Eventueel biedt een servicedeskmedewerker of energiecoach hulp bij de aanvraag. De ervaring leert dat het snel gaat. “Bij dit soort acties zijn alle kaarten doorgaans binnen enkele dagen of zelfs uren aangevraagd. Dan gaan we over op een wachtrij”, vertelt Jurjen Hoomans, Domeinmanager Duurzaamheid bij Groupcard.
De geïnteresseerden in de wachtrij worden als eerste benaderd als de gemeente besluit extra budget beschikbaar te stellen. “Of als aangevraagde kaarten niet of niet volledig worden gebruikt. Na een bepaalde periode vervalt het tegoed en gaat het naar de eerstvolgende in de rij. Zo maken we volledige benutting van het budget mogelijk”, legt Hoomans uit.
De doe-het-zelf-kadokaart kan alleen worden verzilverd bij aangesloten aanbieders en voor geselecteerde producten, daar zorgt het platform voor. Onder andere alle filialen van Gamma, Praxis, Karwei, Hubo en Hornbach accepteren de kaart. “Zo is er voor iedereen wel een bouwmarkt in de buurt. We benaderen ook actief de kleinere lokale doe-het-zelfzaken. Elke verkoper met geschikt aanbod krijgt gelijke kansen om deel te nemen”, aldus Hoomans.
In Molenlanden konden inwoners een kadokaart ter waarde van € 750 aanvragen. Alle 200 kaarten waren na 2 uur aangevraagd, waarop de gemeente besloot nog eens 100 kaarten beschikbaar te stellen. Binnen enkele maanden hadden al meer dan 100 inwoners isolatiemateriaal aangeschaft met de kadokaart.
Carin Ermens, Projectleider Energiebesparing van de gemeente Molenlanden:
“Gemeente Molenlanden is een plattelandsgemeente met inwoners die veel klussen aan hun woning zelf uitvoeren. Onze inschatting was dat veel eigenaar-bewoners de mogelijkheid hebben om ook een isolatieklus zelf uit te voeren. Daarom hebben we gekozen om de dhz-kadokaarten aan te bieden. We zijn heel erg tevreden over het hele proces en de uitvoering. Bij eerdere acties hebben we naar tevredenheid samengewerkt met REL en Groupcard. Voor de gemeente een logische keuze om deze acties ook met deze partners uit te voeren.”